خیریه حضرت خدیجه سلام الله علیها
امروز پنج شنبه 04 بهمن 1403
خیریه حضرت خدیجه سلام الله علیها
خیریه حضرت خدیجه سلام الله علیها
شماره خبر:۱۸
تاریخ خبر:۱۴۰۲/۱۰/۱۷
دسته بندی:اخبار

قربانی کردن هدیه ای برای اموات در نزد پرودگار

قربانی فقط باید برای رضای پروردگار باشد، و قربانی کردن برای ائمّه و میت در صورتی صحیح است که برای رضای خداوند باشد و ثواب این کار خیر به ائمّه ومیت هدیه داده شود.
اینکه رایج شده باید برای میّت تا هفت سال قربانی کنید و پس از هفت سال هم خروسی قربانی کنید، یک خرافات است
امام صادق فرمود: «همانا قربانی گناهان صاحبش را می‌ریزد و باعث آمرزش آن‌ها می‌شود، هنگامی که اولین قطره خونش بر زمین می‌ریزد، همانا خداوند از غیب می‌داند، چه کسی از او می‌ترسد و تقوا را رعایت می‌کند».

ایا قربانی کردئن برای میت واجب است یا مستحب؟

قرباني كردن گوسفند براي ميت واجب نيست، مگر اينكه در زمان حياتش به خاطر ديني مانند نذر يا ... قرباني كردن گوسفند بر او واجب شده بود و انجام نداد كه در اين صورت لازم است .
قربانی کردن درعید قربان برای مادر و پدر از جانب فرزندانش جائز است و ثوابی به والدین درگذشته ی فرزندان میرسد؟.
ذبح کردن در روز عید قربان ازجانب فرزتدان برای پدر و مادر که در گذذشته اند جایز است . و ثواب به آنها میرسد.
نکته : برای شخص مرده که وصیت نکرده قربانی جایز نیست
توضیح:
اگر شخص مرده در حال حیات خود به قربانی وصیت نڪرده باشد به وارثناش نگفته باشد بعد از مردنم از دارایی ام برایم قربانی کنید، قربانی ڪردن برای او درست نیست و اگر وصیت ڪرده باشد ، بروارثان واجب است از دارایی اش برایش قربانی انجام داده شود .
قربانی کردن برای میت با قصد رجاء اشکال ندارد.
وقتی میخوان کسی رو به خاک بسپارن قربونی میکنن. یا به جای عقیقه یا برای دادن به فقرا که ثوابش نصیب مرده میشه.
اگر ڪسی نذر ڪرده باشد ڪه قربانی ڪند یا اینکه حیوانی را که در نظر داشته را قربانی بڪند و قبل از ذبح آن فوت ڪند واجب است ورثه اش قربانی نذر شده را برای او ذبح و گوشتش را تقسیم ڪند و بین فقراتوزیع کنند.
همه ما درباره اینکه چقدر خیرات برای اموات خوب است و به آنها کمک می کند خوانده ایم. خصوصا که اموات دیگر خود قادر به انجام عمل خیری برای خویش نیستند و تنها روزنه امیدشان به خیرات هایی حتی اندک هست که از سوی بازماندگانشان برای آنها انجام می شود. اما خواندن چند داستان درباره خیرات برای اموات می تواند نه تنها جالب بلکه ما را نسبت به اثر این عمل خوب، آگاه تر سازد. در این مقاله چند داستان از اثر خیرات برای اموات را آورده ایم.
استحباب قربانی در روز عید قربان مختص همان روز است یا تا سه روز ادامه دارد؟ مختص همان روز است.‌

اگر شخص مرده ای که به قربانی وصیت کرده باشد اما هیچ مالی از خود بر جای نگذاشته باشد ولی یکی از وراث یا همه ی ورثه بخواهند از مال و دارایی خودشان برای متوفی قربانی انجام دهند جایز است .زیرا متوفی وصیت ڪرده است , در این صورت شخصی ڪه برای مرده از مال و دارایی خود قربانی ڪرده نباید از گوشت آن استفاده ڪند و نباید از همان گوشت به ثروتمندان هم بدهد ، حتی نباید گوشت آن را به ڪسانی ڪه در تحت تڪفل خود دارد هم بدهد .

اگر ڪسی خواست برای مرده ایی ڪه وصیت نڪرده بدون تقلید قربانی ڪند ، می تواند حیوان را برای خودش قربانی ڪند و مرده مورد نظر را در ثوابش شریڪ ڪند یا باید تقلید ڪند چرا ڪه در ثواب قربانی ڪردن برای مرده از ثواب قربانی ڪردن برای زنده بیشتر است میفرماید چون مرده قدرت قربانی ڪردن ندارد و بیشتر از شخص زنده نیازمند ثواب صدقه وخیرات است .

چه حيواني را نمي‌توان براي قرباني انتخاب کرد؟1-هر حيواني که کور يا کر يا يک چشم باشد يا بيشتر نور چشم آن و يا بيشتر گوش آن يا دنبه آن ازبين رفته قرباني کردن آن جائز نيست.
2- هر حيواني که لنگ باشد بطوري که به سه دست و پا راه برود و چهارمي را به زمين نگذارد قرباني کردن آن جائز نيست ، و اگر چهارمي را به زمين مي گذاشت ولي لنگان لنگان را ميرفت جائز است.3- حيوان لاغر که مغز استخوان آن آب شده باشد جائز نيست و اگر به اين حد نرسيده جائز است ولي قرباني کردن فربه و چاق بهتر است.
4- اگر تمام دندانهاي حيوان ريخته قرباني کردن آن جائز نيست.واگر بيشتردندانها باقي است جائز است.5- اگر حيوان خلقتاَ گوش ندارد قرباني کردن نيست و اگر گوشهاي وکوچکي دارد جائز است.
6- اگر مادرزادي شاخ ندارد يا داشته ولي شکست و از بيخ بيرون نيامده قرباني کردن آن جائز است و اگر از بيخ وبن شکسته(طوري که مغز يا سرآسيب ديده) جائز نيست.7- اگر حيوان مرض جرب (گري) مبتلا است ، اگر بواسطه اين مرض لاغر شده است جائز نيست و اگر لاغر نشده است جائز است.
8- اگر حيوان گاو به اندازه يک سوم از دم اش قطع شده باشد يا خلقتا دوسوم ازدم گاو موجود باشد قرباني کردن آن جائز نيست.بايد بيش از دو سوم دم گاو موجود باشد.10 - پوست قرباني يا قيمت آن را خيرات بدهد و از پول گوشت يا پوست قرباني تعمير مساجد و ديگر بقعه اي خير جائز نيست.

اسلام حرمت خاصی برای قربانی قرار داد که به آن در این آیه اشاره شده است: «لاَ تُحِلُّواْ شَعَآئِرَ اللّهِ وَلاَ الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلاَ الْهَدْیَ وَلاَ القلائد»(4)، شعائر خدا را حلال مشمارید و نیز چهار ماه حرام را حلال مشمارید و نیز کشتن و خوردن قربانی‌های بی‌نشان مردم و قربانی‌های نشان‌دار آنان را حلال ندانید.
بهتر است برای توزیع گوشت به قشر های فقیر توجه بسیاری داشت زیرا که...
با وجود گران بودن گوشت گوسفندی، قطعا قشرهای فقیر نمی توانند اقدام به خرید گوشت کنند در این بین توجه داشته باشید که خوردن گوشت گوسفند چه خواص غیر قابل باوری دارد و می تواند به طور حتم مقدار زیادی از کالری و پروتئین بدن را فراهم کند. بنابراین بهتر است تا حد توان مصرف گوشت قرمز را در برنامه غذایی خود جای دهید.

میزان مصرف گوشت قرمز طبق نظر کارشناس تغذیه برای هر فرد ایرانی که سالم باشد باید روزانه معادل ۴۵ گرم باشد و این مقدار ذکر شده برای سالمندان و کودکان و بزرگسالان فرق دارد.
حداقل سن گوسفند یکسال باشد و در صورتی که گوسفند شش ماه تمام و به هفت ماهگی نزدیک باشد اگر دارای جثه ای بزرگ باشد مشکلی برای قربانی کردن گوسفند ندارید.
ذبح شرعی دام یا گوسفند، یک رویه دینی است که بر اساس تعالیم اسلامی انجام می‌شود. در این روش، دام به طور کامل و با رعایت قوانین دینی مشخصی کشته می‌شود. این عمل باید با دقت و با استفاده از یک ابزار تیز و مناسب صورت گیرد، همچنین باید نام خداوند گفته شود. قبل از ذبح، دام باید مورد مراقبت و توجه ویژه‌ای قرار گیرد تا شرایطی مانند تندی و ترس کاهش یابد. این عمل به منظور بهبود کیفیت گوشت و همچنین رعایت احترام به حیات است و از طریق انجام صحیح آن، مسلمانان با رعایت مقررات دینی خود عمل می‌کنند.
باتوجه به اهمیت قربانی و از آنجاکه قربانی یک گوسفند شاید در توان مالی افرادی نباشد فلذا برخی از علما و بزرگان نیز تاکید کرده‌اند اگر کسی توانایی خرید یک گوسفند و قربانی کردن را ندارد می‌تواند برای خرید قربانی با چندین نفر به صورت شراکتی مبلغی را در نظر بگیرند و یک گوسفند بخرند سپس در راه خدا اقدام به قربانی کنند. دادن گوشت قربانی به محرومین و نیازمندان ثواب بسیاری را در پی دارد و بر آن تاکید شده است
قربانی کردن در روزهای غیر از عید قربان نیز انجام می شود که به شکل نذر یا به نیت خیرات اموات با هدف اطعام باشد

مطالب مرتبط