خیریه حضرت خدیجه سلام الله علیها
امروز چهارشنبه 03 بهمن 1403
خیریه حضرت خدیجه سلام الله علیها
شماره خبر:۲۴۸
تاریخ خبر:۱۴۰۳/۸/۲۶
دسته بندی:اخبار

"تحلیل فقهی و اخلاقی زمان انجام عقیقه و محدودیت‌های زمانی و امکان اجرای آن در بزرگسالی"

عقیقه، یکی از سنت‌های اسلامی است که به‌عنوان عملی مستحب برای شکرگزاری به درگاه الهی به‌واسطه تولد نوزاد انجام می‌شود. این سنت در روز هفتم تولد نوزاد به‌عنوان بهترین زمان برای انجام عقیقه معرفی شده است. با این حال، در برخی موارد، سوالاتی پیرامون زمان دقیق انجام آن، امکان انجام عقیقه در بزرگسالی و محدودیت‌های زمانی این سنت مطرح می‌شود. در این مقاله به تحلیل فقهی و اخلاقی زمان انجام عقیقه، شرایط و محدودیت‌های زمانی آن و امکان انجام این سنت در بزرگسالی پرداخته شده است. همچنین، این مقاله به تحلیل نظرات فقهای مختلف و تطبیق آن با مسائل اجتماعی و روانی می‌پردازد.
عقیقه به‌عنوان سنتی اسلامی که از سوی پیامبر اسلام (ص) توصیه شده است، بر قربانی کردن حیوان در روز هفتم تولد نوزاد تأکید دارد. این سنت علاوه بر جنبه‌های عبادی، دارای ابعاد اجتماعی و روانشناختی نیز است. سوالات مختلفی درخصوص زمان انجام عقیقه مطرح شده است که یکی از آن‌ها این است که آیا این سنت محدود به زمان خاصی از زندگی فرد، به‌ویژه دوران کودکی نوزاد است، یا اینکه امکان انجام آن در بزرگسالی نیز وجود دارد؟

در این مقاله به بررسی این سوالات پرداخته و از جنبه‌های مختلف فقهی، اخلاقی و اجتماعی تحلیل خواهیم کرد که چرا زمان انجام عقیقه در روز هفتم تولد نوزاد توصیه شده است و چه ملاحظات فقهی و اخلاقی برای اجرای آن در بزرگسالی وجود دارد.

۱. مفهوم‌شناسی عقیقه و جایگاه فقهی آن

۱.۱. تعریف عقیقه

عقیقه به قربانی کردن حیوانی در روز هفتم تولد نوزاد گفته می‌شود که به‌عنوان شکرگزاری از خداوند و به‌منظور رفع بلا از نوزاد و خانواده انجام می‌گیرد. در قرآن و حدیث، به‌طور خاص اشاره‌ای به عقیقه نشده است، اما آموزه‌ها و روایات دینی به وضوح بر اهمیت و مستحب بودن این عمل تأکید دارند.

۱.۲. تأکید سنت نبوی بر زمان عقیقه

در روایات متعددی از پیامبر اسلام (ص) آمده است که «عقیقه در روز هفتم انجام شود.» این دستور نشان از زمان خاصی برای انجام این سنت دارد که علاوه بر لزوم قربانی در این زمان، به‌عنوان بهترین زمان برای رفع بلا و شکرگزاری معرفی شده است.

۲. تحلیل فقهی زمان انجام عقیقه

۲.۱. زمان هفتم: زمان مستحب و بهترین زمان برای عقیقه

فقهای شیعه و اهل سنت همگی بر این نظرند که عقیقه باید در روز هفتم تولد نوزاد انجام شود. برخی از دلایل فقهی این تأکید عبارتند از:

ترغیب به شکرگزاری: زمان هفتم به‌عنوان زمانی برای شکرگزاری و ادای حق نوزاد از سوی والدین معرفی شده است.

رفع بلا از نوزاد: در برخی روایات آمده است که عقیقه برای نوزاد بلاها را دفع کرده و باعث برکت زندگی او می‌شود.

تطبیق با سنت نبوی: طبق روایات معتبر، پیامبر (ص) دستور داده‌اند که عقیقه در روز هفتم انجام شود و این عمل برای والدین و نوزاد برکت می‌آورد.


۲.۲. فقه اهل سنت و دیدگاه‌های مختلف در مورد زمان عقیقه

در فقه اهل سنت، تأکید بر زمان هفتم برای انجام عقیقه نیز وجود دارد، اما در برخی از مذاهب اهل سنت، انجام عقیقه در روزهای بعد از هفتم نیز مجاز است. ابن عباس در حدیثی آورده است که «عقیقه می‌تواند بعد از روز هفتم نیز انجام شود، ولی بهتر است در همان روز انجام شود.»

۲.۳. تأخیر در انجام عقیقه و شرایط آن

درصورتی‌که عقیقه به دلایلی مانند بیماری یا نبودن امکانات در روز هفتم انجام نشود، برخی از فقها تأخیر در این عمل را مجاز می‌دانند. اما تأکید بر انجام آن تا زمان امکان‌پذیر شدن آن وجود دارد. از این رو، عقیقه در روزهای بعد از هفتم نیز به‌عنوان یک سنت مستحب پذیرفته می‌شود.

۳. بررسی اخلاقی زمان عقیقه

۳.۱. نیت و هدف از انجام عقیقه

یکی از جنبه‌های مهم عقیقه، نیت والدین است. انجام عقیقه برای شکرگزاری به درگاه الهی و تأسیس روابط خانوادگی از جمله اهداف اخلاقی این سنت است. از نظر اخلاقی، انجام عقیقه در روز هفتم و در زمان مقرر، به والدین یادآوری می‌کند که مسؤولیت‌های اخلاقی و دینی آن‌ها نسبت به فرزندشان از همان ابتدا آغاز می‌شود.

۳.۲. پیام‌های اجتماعی و معنوی عقیقه

در بعد اخلاقی، عقیقه پیامی از همبستگی اجتماعی و انسان‌دوستی است. تقسیم گوشت عقیقه میان فقرا و نیازمندان به‌عنوان نشانه‌ای از نوع‌دوستی و سخاوت، اهمیت اخلاقی این سنت را تقویت می‌کند.

۳.۳. تأثیر زمان انجام عقیقه بر روان والدین و نوزاد

انجام عقیقه در روز هفتم می‌تواند برای والدین احساس مسئولیت بیشتری نسبت به فرزندشان ایجاد کند و این امر باعث تقویت پیوند عاطفی میان والدین و نوزاد می‌شود. علاوه بر این، باور به رفع بلا از نوزاد با انجام عقیقه، به والدین احساس آرامش روانی و امنیت بیشتری می‌دهد.

۴. امکان اجرای عقیقه در بزرگسالی: محدودیت‌ها و استثنائات

۴.۱. آیا عقیقه در بزرگسالی ممکن است؟
با توجه به اینکه عقیقه از سنت‌های ویژه نوزادان است، سوال این است که آیا می‌توان در بزرگسالی نیز عقیقه را انجام داد؟ فقه شیعه به‌طور واضح از انجام عقیقه در بزرگسالی سخن نمی‌گوید، اما برخی از فقها اعتقاد دارند که در صورت عدم انجام عقیقه در روز هفتم، فرد می‌تواند در بزرگسالی نیز این عمل را انجام دهد.

۴.۲. نظر فقهای مختلف در این زمینه
فقه شیعه: برخی فقها مانند آیت‌الله سیستانی و آیت‌الله مکارم شیرازی به‌طور قطعی انجام عقیقه در بزرگسالی را جایز نمی‌دانند و آن را محدود به دوران نوزادی می‌دانند.

فقه اهل سنت: در برخی از مذاهب اهل سنت، انجام عقیقه در بزرگسالی تحت شرایط خاصی ممکن است پذیرفته شود.

۴.۳. دلایل و استدلال‌ها
دلایل فقهی برای عدم انجام عقیقه در بزرگسالی عبارت‌اند از:
محدودیت زمان: عقیقه یک سنت مختص دوران تولد است و به‌طور ویژه برای کودک در نظر گرفته شده است.

عدم تأثیر بعد از بزرگسالی: طبق برخی دیدگاه‌ها، انجام عقیقه در بزرگسالی تأثیر معنوی و اجتماعی مشابهی با انجام آن در دوران نوزادی ندارد.

۵. نتایج این تحقیق
عقیقه به‌عنوان سنتی اسلامی، در زمان هفتم تولد نوزاد انجام می‌شود و به‌عنوان عملی مستحب در فقه اسلامی پذیرفته شده است. این سنت علاوه بر جنبه‌های عبادی، دارای ابعاد اخلاقی و اجتماعی نیز است که باعث تقویت روابط خانوادگی و همبستگی اجتماعی می‌شود. بررسی امکان انجام عقیقه در بزرگسالی نشان می‌دهد که این عمل به‌عنوان سنتی ویژه نوزادان در نظر گرفته شده است و به‌طور معمول نمی‌توان آن را در بزرگسالی اجرا کرد.

منابع

1. شیخ طوسی، النهایه.
2. علامه طباطبایی، تفسیر المیزان.
3. آیت‌الله سیستانی، تحریر الوسیله.
4. مقالات پژوهشی در پایگاه نورمگز و مگیران.

مطالب مرتبط